http://dzieciom.pl/wp-content/uploads/2015/07/FDZzP_logo.jpg

Autyzm Łukasza i trudności z mową

Czytam lub słyszę czasami jak to autysta zostaje oddany do szkoły, tam zalicza czy w innym miejscu zajęcia logopedyczne plus parę innych bajerów i ... nagle są szybciutkie postępy. Dziecko w cudowny sposób ulega uzdrowieniu. W Łukasza przypadku już sam rozwój rozumienia mowy nie pozwala na prawidłowe funkcjonowanie, czy choćby w małej części kontakty z rówieśnikami, bo patrząc realnie o czym będą rozmawiać skoro nawet ja mam problem w porozumiewaniu.

"Nauka mowy" powinna być głównym celem w rozwoju każdego dziecka, a nie "podstawa programowa", która tak naprawdę niczego nie w nosi w edukację. Owszem słownictwo wprowadzać i powiększać, ale przede wszystkim najważniejsza mowa na poziomie podstawowym i jej rozumienie. W moim odczuciu "podstawę programową" da się połączyć z naciskiem na rozwój mowy i jej rozumienia tylko trzeba wszystko opierać o krótkie zdania, pytania i odpowiedzi podparte obrazkiem w zakresie tematów "podstawy programowej". W Łukasza przypadku nauka powinna się opierać o rzeczowniki na zasadzie słownika. Gdyby ta zasada została zachowana podczas edukacji Łukasza od samego początku to dzisiaj bylibyśmy zdecydowanie bardziej do przodu w całej edukacji.

Łukasz w obecnym roku (VIII.2017 r.) kończy 18 lat i planujemy zrobić roczną przerwę w celu nacisku na mowę, ponieważ bez sensu jest uczenie zagadnień trudnych skoro mamy problem z mową na poziomie podstawowym. Większość rodziców martwi się co będzie gdy nastąpi koniec edukacji, a dla mnie jest to otwarcie drogi na samodzielne działanie. Andżelika w ciągu sześciu lat będąc u nas (pomimo późnego wieku) zrobiła niesamowite postępy w rozwoju mowy. Ja również bardzo wzbogaciłam swoje słownictwo. Niestety z Łukaszem nie nadrobię straconych ok. dziewięciu lat częściowo bezsensownej edukacji, ale wciąż wierzę, że jeszcze mogę dużo zrobić. Każdy etap rozwoju ma swoje określone miejsce, więc nie ma możliwości aby dziecko będące na poziomie kl. 4 funkcjonowało prawidłowo w kl. 6 -ej. Tak samo z Łukaszem bez prawidłowego rozumienia mowy codziennej błądzimy w ślepej uliczce.

 

W przypadku Łukasza nie wystarczy jedna czy dwie godziny dziennie. Jest to wielogodzinne powtarzanie i utrwalanie aż do pełnego zrozumienia. W chwili obecnej (III.2017 r.) mówię Łukaszowi krótkie zdanie, a potem zadaję pytanie.

Po każdej udzielonej błędnej odpowiedzi ponownie powtarzam zdanie i pytanie.  Czasami inny układ wyrazów i Łukasz już nie rozumie o czym mówimy.

8.III.2017 r.

Na ścianie wisi plakat z samochodem.
~ Co wisi na ścianie ?  -auto; autobus ; ... obraz ; kartki ; rysunek (Łukasz nie mówi plakat, ponieważ nie zna tego słowa)
~ Co jest na plakacie ? - na plakacie wisi obraz ; na plakacie jest auto
~ Gdzie wisi plakat ? - wisi plakat na obrazie ; wisi plakat na rysunek ; plakat jest kartki ; plakat wisi nad samochodem ; plakat jest z samochodem ; plakat jest w puzzlach

 Adam poszedł do lasu z Olą .
~ Gdzie poszedł Adam ? - Adam na spacer ; Adam idzie na spacer ; gdy podpowiadam "Adam poszedł ..." to Łukasz kończy "z Olą" ; Adam poszedł do lasu
~
Z kim poszedł Adam do lasu ? - Adam do lasu idzie z Olą
~
Kto poszedł do lasu ? - do lasu poszedł na spacer ; Ania i Bartek ; Ola, Adam i Adaś

W środę rano padał gęsty deszcz.
~ Kiedy padał deszcz ? - pada deszcz zima ; pogoda ; deszcz padał pogoda ; wiosna ; jesień ; śnieg ; zima ; deszcz padał wiosna ; chmura ; słońce ; tęcza ; mgła ; padał deszcz ciepło, zimno ; mokre ; woda ; deszcz szary ; deszcz zachmurzoną ; błyskawica ; padał deszcz jest dzisiaj tak, jutro ; krople, w góry i rzeka, kałuża tak, jest kalosze ; pada deszcz zima ; padał deszcz wiosna . Widząc, że Łukasz nie umie odpowiedzieć tłumaczę i podpowiadam powtarzając "W środę rano". Łukasz zapytany ponownie odp. - w listopadzie, Bardo Opolnica . Gdy pytam "Co Bardo Opolnica ?" - odp."pada deszcz"
~
Jaki był deszcz ? - pada, chmury ; gęsty deszcz mokry
~
Co padało w środę ? - w środę padało w chmurzone ; padało w środę śnieg zasypiał ; rano padał gęsty deszcz
~
Jaki był deszcz ? -niebieski ; woda ; deszcz z pochmurny ; zimny ; mokry ; stromy ; gęsty deszcz padał

Nad morzem Kasia zbudowała śliczny zamek.
~ Gdzie była Kasia ? - Kasia była na dworze ; Kasia była śliczny ; zamek z piasku ; Kasia była śliczny zamek ; na dwórko -więc pytam "jak ?" i Łukasz poprawia mówiąc "podwórko" ; Proszę "szukaj informacji w zdaniu" i kolejne wypowiedzi to -nad morzem ; Kasia była na zamku ; na zamku jest sztorm ; z piasku ; nad morzem z piasku pani ; Kasia była śliczny zamek ; bawiła się w wiadro ; Kasia była nad morzem
~
Kto zbudował zamek ? - zamek z piasku ; zamek zbudowała z piasku pani ; zamek zbudował pan ; śliczny zamek pani ; zamek śliczny pani ; kasia zbudowała ; pani zbudowała zamek ; dzieci zbudowały zamek ; wiaderko ; Tłumaczę Łukaszowi mówiąc kilka razy poprawną odpowiedź, pytam ponownie i ... zamek zbudowała z piasku ; zamek zbudowała z piaskiem i wodą ; mama, dzieci, Kasia ; chłopcy ; Kasia zbudowała pani
~
Gdzie Kasia zbudowała zamek ? - zamek w piasku ; zbudowała zamek na most ; zamek śliczny z budowli ; zamek zbudował ślicznego zamku ; śliczny zamek nad morzem ; w piasku ; Pytam "gdzie ? w jakim miejscu ?" - Bałtyk, Mrzeżyno
~
Jaki był zamek ? - zamek królewski ; zamek jest zbudowany ; żółty ; z piasku

Pytania dotyczące naszego pokoju
~ Gdzie leży kądra ? - poduszce, w poduszce, kołdra jest pod Łukaszem ; kołdra jest w biurku ; w nitce ; kołdra jest Łukaszem ; kołdra jest w łóżku ; kołdra jest na podłodze ; (kołdra była na nogach Łukasza i na łóżku)
~ Gdzie jest mama ? - mama jest w łóżku ; mama siedzi w stole ; mama siedzi na poduszce ; mama jest ksiązce ; mama jest w zeszycie ; mama jest pisze ; Po pokazaniu ręką pokoju, Łukasz mówi "mama jest w pokoju"
~ Jaka jest ściana ? - ściana jest fioletowa, niebieska, zdjęcia, lampa
~
Jakie jest łózko ? - łóżko jest kołdra, poduszka, niebieskie, jasnoniebieski, granatowy, ciemnoniebieski, błękitny, wygodne, niewygodne, nie wygładza, siedzenie (łóżko jest niebieskie z granatowymi kwiatami)

9.III.2017

Nasza Blusia lubi leżeć na łóżku.
~ Kto to jest blusia ? - blusia kot jest na łóżkiem ; blusia lubi leżeć na łóżku ; blusia jest na podłoge ; Podpowiadam "blusia to jest ... - kot" kończy Łukasz
~ Co lubi robić blusia ? - kot jest leżeć ; blusia lubi leżeć
~ Gdzie lubi leżeć blusia ? - lubi leżeć ; blusia jest wygodne ; na łóżku jest ; Podpowiadam "Blusia ... lubi leżeć na łóżko" -dopowiada Łukasz
~ czyja jest blusia ? - blusia jest na stole ; leżeć na łóżku blusia ; łóżko ; blusia jest na fotelu ; Podpowiadam "Nasza blusia" - Łukasz odp. "nasza blusia jest w łóżku"
~ Co jest nasze ? - nasza jest blusia
 

Na drewnianej półce leży brązowy miś
~ Co leży na półce ? - na misiu jest w szafce ; na półce jest miś
~
Jaki jest miś ? - zły ; czarny ; pomarańczowy ; brązowy miś, jest na półce
~
Gdzie leży miś ? - miś jest na półce
~
Jaka jest półka ? - półka jest ogromna ; leży brązowy miś na półce ; półka jest z fioletowego ; półka jest ksiazka ; Podpowiadam powtarzajac pierwszą część zdania "Na drewnianej półce"  i słyszę - półce jest szafka, jest koloru brązowy ; półce jest drewniany
~
Co jest zrobione z drewna ? - z drewna jest drzewo ; brązowy jest miś ; Powtarzam "Na drewnianej półce" - z drewna zrobione jest półki
~
Co jest brązowe ? - brązowe jest drzewo ; brązowy miś jest pomarańczowy ; brązowy miś jest na półce ;
~
Co jest drewniane ? - drewniane jest półka

22.III.2017 r.

Kuba był w Krakowie, a Ola w Poznaniu.
~ Kto był w Krakowie ? - był w Krakowie pani;  w Krakowie były w Poznaniu;  Powtarzam "Kuba był w Krakowie" i odp. to: W Krakowie był ...ciocia; ...parki; ...Wawel; ...zamek;   W Krakowie poszedłem na ... śniadanie; ...Wawelski;  W Krakowie, Kuba był w Krakowie
~ Gdzie była Ola - był w Krakowie a w Poznaniu;  Ola był w Krakowie;  Ola był w Poznaniu
~ Gdzie był Kuba ? - Kuba jest w Poznaniu;  Kuba Ola był w Poznaniu był w Krakowie;  Kuba był w Poznaniu;  Kuba był w Krakowie a w Poznaniu
~ Kto był w Poznaniu -w Poznaniu był Ola
 
Tato kupił mamie czerwone róże z okazji 42 urodzin.
~ Co kupił tato -tato kupił róże
~ Dla kogo tato kupił róże? - róże kupił tato;  dwadzieścia czterdzieści godzina;  dla Łukasza kupił;  tato kupił róże pozostałości; dla Łukasza; Podpowiadam "Tato kupił mamie czerwone róze" i odp. -tato kupił mi róże czerwone róże;  dla Łukasza;  tato czerwone róże dla Łukasza;  Łukasz kupił czerwone róże tak;  czerwone róże owoce; Dopytuję "ale dla kogo, dla kogo ?" i odp. "dla mamy" ; wpiszcie czerwień, czerwień słodkie tak
~ Z jakiej okazji tato kupił róże ? - kupił róże owoców;  dwudziestego pierwszego sierpnia;  tato kupił róże z okazji ... trzydziestego pierwszego sierpnia; ... świątecznych, ,,,  czternastego grudnia ... . Zarówno zdanie "z okazji 42 urodzin " jak i pytanie jest nie zrozumiałe, więc Łukasz podaje po prostu różne daty
~ Ile lat ukończyła mama - ukończyła mama ... czternaście lat, ... piętnaście lat, ... siedemnaście, ... osiemnaście
~ Jakiego koloru były róże - czerwone róże - i tutaj od razu prawidłowa odpowiedź, ponieważ naprowadza słowo "kolor"
~ Co było czerwone - czerwone róże
~ Kto kupił róże ? - róże kupiły Zosia;  róże kupił tato
 
Nasza Tosia lubi spać na łóżku.
~ Co lubi Tosia ? Tosia łóżko;  Tosia spać na podłodze;  Tosia łóżko spać
~ Co lubi Tosia ? - spać ;  Gdzie ? - na łóżku; na podłodze
~ Czyja jest ? - Tosia jest na łóżku;  Tosia lubi na łóżku;  na podłodze;  czyja Tosia jest na łóżku;  Tosia jest w łóżku; Tosia jest na podłodze;  wygodne;  Tosia jest wygodna; Tosia jest na łóżku; ... Dalsze powtarzanie pytania było bez sensu, ponieważ Łukasz nie wiedział
~ Co lubi robić Tosia na łóżku ? - Tosia na łóżku;  Tosia lubi na łóżku spać

Kasia była nad morzem, a Paweł w Toruniu.
~ Gdzie był Paweł - Paweł w Toruniu
~ Gdzie była Kasia ? - Kasia była w domu;  Kasia była w Toruniu; nad morzem a w Toruniu;  Kasia była;  Kasia w domu a Paweł w Toruniu; Kasia była w morzu, a w Toruniu; Kasia była a w Toruniu
~ Kto był w Toruniu ? - Kasia była a w Toruniu;  Tosia była, w Toruniu była;  w Toruniu była w Krakowie;  w Toruniu była Kasia;  w Toruniu była nad morzem;  
~ Kto był nad morzem ? - nad morzem była w Toruniu;  nad morzem była w Toruniu; ... - Łukasz powtarza uparcie, więc pytam (pokazując mapę) "A czy Toruń jest nad morzem", "Gdzie jest Toruń ?" -Łukasz odp. "nie to jest Polska"; Pytam dalej (pokazując na mapie) "Czy Toruń jest bad morzem ?" -odp. "Nie to jest Wrocław"

~ Czy Gdynia jest nad morzem ?" pytam (pokazując na mapie) - odp. nie to jest Gdynia; nie to jest Toruń; nie to jest Poznań; ... Potem pytam "Czy Toruń jest nad morzem ?" -odp. tak to jest Toruń; "Czy Wrocław jest nad morzem ?" -odp. nie to jest Poznań; "Czy Mrzeżyno jest nad morzem ?" -odp. nie to jest Sarbinowo          Jak widać jedna wielka plątanina słowna, a przecież Łukasz raczej nie jest wyjątkiem autystycznym :)
 
Zimą zakładamy ciepłe kurtki.
~ Jakie kurtki zakładamy zimą ? - zimą kurtką zakładamy kamizelkę; zimą kurtki zakładamy; ciepłe kurtki zakładamy
~ Kiedy zakładamy ciepłe kurtki ? - kurtki zakładamy w plecaku; zimne kurtki, ciepłe zakładamy; zimą ciepłe kurtki zakładamy
~ Co robimy zimą ? - zimą zakładamy kurtki
 
29.III.2017 r.
Tosia w piórniku ma Plastusia
~ Co ma Tosia ? -Tosia ma Plastusia
~ Gdzie jest Plastuś ? -Plastuś jest w piórniku
~ Kto ma w piórniku plastusia ? -Plastusia jest w piórniku; Plastusia ma w piórniku; Plastusia jest; Plastusia ma Tosia
 
Dzieci z przedszkola pojechały do Krakowa.
 
07.V.2017
Pies ma sierść, a ptak pióra.
~ Co ma ptak ? -ptak rogi; ptak ma pies; pies a ma pies; pies ma futro; pióra ma skrzydła; pióra ptak
~ Co ma pies ? -pies ma pierze; pies ma sierść
~ Kto ma pióra ? -pióra ma ze sobą; pióra ma skrzydła; pióra ptak
~ Kto ma sierść ? -sierść ma pies
 
Latem jest bardzo gorąco, a zimą zimno.
~ Kiedy jest gorąco ? -gorąco jest lato
~ Kiedy jest zimno ? -zimno jest płaszcz; zimno jest kurtka; zimno jest mróz; zimno jest (zdziwiona pytam "kiedy ? latem?) -Łukasz odp. zima
 
Kasia jest śliczną dziewczynką, a Paweł wysokim chłopcem.
~ Jak ma na imię dziewczynka ? -dziewczynka ma na imię chłopcem; dziewczynka miała chłopcem; dziewczynka, chłopiec i na obcasie. Powtarzam skrócone zdanie "Kasia jest śliczną dziewczynka" i odp. -dziewczynka miała chłopcem; dziewczynką jest Kasia
~ Jak ma na imię chłopiec ? -chłopiec ma dziewczynka; chłopiec ma chłopcem wysokim; Ania. Powtarzam "Paweł jest wysokim chłopcem" -odp. chłopiec ma wysokim; chłopiec jest pani; chłopiec wysokim, chłopcem wysokim jest pani; chłpopiec jest wysoki wysoki pani. Powtarzam pytanie odpowiadając -Paweł . Łukasz dopowiada "Paweł ma chłopiec"
~ Kto jest wysoki ? -wysoki Łukasz; wysoki jest pani; chłopcem wysoki pani
~ Kto jest śliczny ? -śliczny jest Paweł; śliczny jest chłopiec; śliczny jest wysokim chłopcem; śliczny jest pani, Paweł; śliczny Paweł jest chłopcem; śliczny jest dziwczynką; śliczny jest dziewczynką i Paweł
~ Jak dziewczynka ma na imię ? -na imię dzieczynka, chłopcem, a panią; dziewczynka jest śliczna; dziewczynką jest chłopcem; imię ma dziewczynka. Podpowiadam "Kasia jest dziewczynką", a Łukasz nadal swoje "Kasia ma na imię dziewczynka"
~ Kim jest Kasia ? - Kasia jest dziewczynką
~ Kim jest Paweł ? -Paweł jest z kim dziewczynką. Podpowiadam "Paweł nie jest dziewczynką. Paweł jest ..." -"Chłopcem" dopowiada Łukasz
 
 
yes yesyes    I ... dla porównania z dnia 27.X.2017 r. Różnica jest ogromna, ponieważ odpowiedzi nabierają właściwego sensu    cheeky

"Marcelina ślicznie ubrała lalkę"
- Co zrobiła Marcelina ? -ślicznie, ubrała lalkę; Jedno słowo -lalkę, ubrała tak; Co zrobiła -ubrała
- Kto ubrał lalkę ? -ślicznie, spodnie, sukienka, koszulka; Nie wymieniaj mi odzieży, ale chcę wiedzieć "kto ubrał lalkę ?" -Marcelina
- Co ubrała Marcelina ? -lalkę
- Jak ubrała lalkę ? -ślicznie

"Kamil szybko jeździ na rowerze, a Julka lubi powolne żółwie"
- Co robi Kamil ? -szybko, jeździ
- Na czym jeździ Kamil ? -na rowerze
- Jak jeździ Kamil ? -dysko, powolne, żółwie; Słuchaj dokładnie zdania -szybko
- Kto jeździ szybko -na rowerze, Kamil
- Kto lubi żółwie -wolno, jeździ, wolny, jeździ, wolnym, wolnym, Andzia; Tu nie ma Andzi -powolne, Julka
- Jakie są żółwie ? -powolnym
- Co jest powolne ? -żółwie
- Co robi Julka ? -jeździ, lubi