Czytam lub słyszę czasami jak to autysta zostaje oddany do szkoły, tam zalicza czy w innym miejscu zajęcia logopedyczne plus parę innych bajerów i ... nagle są szybciutkie postępy. Dziecko w cudowny sposób ulega uzdrowieniu. W Łukasza przypadku już sam rozwój rozumienia mowy nie pozwala na prawidłowe funkcjonowanie, czy choćby w małej części kontakty z rówieśnikami, bo patrząc realnie o czym będą rozmawiać skoro nawet ja mam problem w porozumiewaniu.
"Nauka mowy" powinna być głównym celem w rozwoju każdego dziecka, a nie "podstawa programowa", która tak naprawdę niczego nie w nosi w edukację. Owszem słownictwo wprowadzać i powiększać, ale przede wszystkim najważniejsza mowa na poziomie podstawowym i jej rozumienie. W moim odczuciu "podstawę programową" da się połączyć z naciskiem na rozwój mowy i jej rozumienia tylko trzeba wszystko opierać o krótkie zdania, pytania i odpowiedzi podparte obrazkiem w zakresie tematów "podstawy programowej". W Łukasza przypadku nauka powinna się opierać o rzeczowniki na zasadzie słownika. Gdyby ta zasada została zachowana podczas edukacji Łukasza od samego początku to dzisiaj bylibyśmy zdecydowanie bardziej do przodu w całej edukacji.
Łukasz w obecnym roku (VIII.2017 r.) kończy 18 lat i planujemy zrobić roczną przerwę w celu nacisku na mowę, ponieważ bez sensu jest uczenie zagadnień trudnych skoro mamy problem z mową na poziomie podstawowym. Większość rodziców martwi się co będzie gdy nastąpi koniec edukacji, a dla mnie jest to otwarcie drogi na samodzielne działanie. Andżelika w ciągu sześciu lat będąc u nas (pomimo późnego wieku) zrobiła niesamowite postępy w rozwoju mowy. Ja również bardzo wzbogaciłam swoje słownictwo. Niestety z Łukaszem nie nadrobię straconych ok. dziewięciu lat częściowo bezsensownej edukacji, ale wciąż wierzę, że jeszcze mogę dużo zrobić. Każdy etap rozwoju ma swoje określone miejsce, więc nie ma możliwości aby dziecko będące na poziomie kl. 4 funkcjonowało prawidłowo w kl. 6 -ej. Tak samo z Łukaszem bez prawidłowego rozumienia mowy codziennej błądzimy w ślepej uliczce.
W przypadku Łukasza nie wystarczy jedna czy dwie godziny dziennie. Jest to wielogodzinne powtarzanie i utrwalanie aż do pełnego zrozumienia. W chwili obecnej (III.2017 r.) mówię Łukaszowi krótkie zdanie, a potem zadaję pytanie.
Po każdej udzielonej błędnej odpowiedzi ponownie powtarzam zdanie i pytanie. Czasami inny układ wyrazów i Łukasz już nie rozumie o czym mówimy.
8.III.2017 r.
Na ścianie wisi plakat z samochodem.
~ Co wisi na ścianie ? -auto; autobus ; ... obraz ; kartki ; rysunek (Łukasz nie mówi plakat, ponieważ nie zna tego słowa)
~ Co jest na plakacie ? - na plakacie wisi obraz ; na plakacie jest auto
~ Gdzie wisi plakat ? - wisi plakat na obrazie ; wisi plakat na rysunek ; plakat jest kartki ; plakat wisi nad samochodem ; plakat jest z samochodem ; plakat jest w puzzlach
Adam poszedł do lasu z Olą .
~ Gdzie poszedł Adam ? - Adam na spacer ; Adam idzie na spacer ; gdy podpowiadam "Adam poszedł ..." to Łukasz kończy "z Olą" ; Adam poszedł do lasu
~ Z kim poszedł Adam do lasu ? - Adam do lasu idzie z Olą
~ Kto poszedł do lasu ? - do lasu poszedł na spacer ; Ania i Bartek ; Ola, Adam i Adaś
W środę rano padał gęsty deszcz.
~ Kiedy padał deszcz ? - pada deszcz zima ; pogoda ; deszcz padał pogoda ; wiosna ; jesień ; śnieg ; zima ; deszcz padał wiosna ; chmura ; słońce ; tęcza ; mgła ; padał deszcz ciepło, zimno ; mokre ; woda ; deszcz szary ; deszcz zachmurzoną ; błyskawica ; padał deszcz jest dzisiaj tak, jutro ; krople, w góry i rzeka, kałuża tak, jest kalosze ; pada deszcz zima ; padał deszcz wiosna . Widząc, że Łukasz nie umie odpowiedzieć tłumaczę i podpowiadam powtarzając "W środę rano". Łukasz zapytany ponownie odp. - w listopadzie, Bardo Opolnica . Gdy pytam "Co Bardo Opolnica ?" - odp."pada deszcz"
~ Jaki był deszcz ? - pada, chmury ; gęsty deszcz mokry
~ Co padało w środę ? - w środę padało w chmurzone ; padało w środę śnieg zasypiał ; rano padał gęsty deszcz
~ Jaki był deszcz ? -niebieski ; woda ; deszcz z pochmurny ; zimny ; mokry ; stromy ; gęsty deszcz padał
Nad morzem Kasia zbudowała śliczny zamek.
~ Gdzie była Kasia ? - Kasia była na dworze ; Kasia była śliczny ; zamek z piasku ; Kasia była śliczny zamek ; na dwórko -więc pytam "jak ?" i Łukasz poprawia mówiąc "podwórko" ; Proszę "szukaj informacji w zdaniu" i kolejne wypowiedzi to -nad morzem ; Kasia była na zamku ; na zamku jest sztorm ; z piasku ; nad morzem z piasku pani ; Kasia była śliczny zamek ; bawiła się w wiadro ; Kasia była nad morzem
~Kto zbudował zamek ? - zamek z piasku ; zamek zbudowała z piasku pani ; zamek zbudował pan ; śliczny zamek pani ; zamek śliczny pani ; kasia zbudowała ; pani zbudowała zamek ; dzieci zbudowały zamek ; wiaderko ; Tłumaczę Łukaszowi mówiąc kilka razy poprawną odpowiedź, pytam ponownie i ... zamek zbudowała z piasku ; zamek zbudowała z piaskiem i wodą ; mama, dzieci, Kasia ; chłopcy ; Kasia zbudowała pani
~ Gdzie Kasia zbudowała zamek ? - zamek w piasku ; zbudowała zamek na most ; zamek śliczny z budowli ; zamek zbudował ślicznego zamku ; śliczny zamek nad morzem ; w piasku ; Pytam "gdzie ? w jakim miejscu ?" - Bałtyk, Mrzeżyno
~ Jaki był zamek ? - zamek królewski ; zamek jest zbudowany ; żółty ; z piasku
Pytania dotyczące naszego pokoju
~ Gdzie leży kądra ? - poduszce, w poduszce, kołdra jest pod Łukaszem ; kołdra jest w biurku ; w nitce ; kołdra jest Łukaszem ; kołdra jest w łóżku ; kołdra jest na podłodze ; (kołdra była na nogach Łukasza i na łóżku)
~ Gdzie jest mama ? - mama jest w łóżku ; mama siedzi w stole ; mama siedzi na poduszce ; mama jest ksiązce ; mama jest w zeszycie ; mama jest pisze ; Po pokazaniu ręką pokoju, Łukasz mówi "mama jest w pokoju"
~ Jaka jest ściana ? - ściana jest fioletowa, niebieska, zdjęcia, lampa
~ Jakie jest łózko ? - łóżko jest kołdra, poduszka, niebieskie, jasnoniebieski, granatowy, ciemnoniebieski, błękitny, wygodne, niewygodne, nie wygładza, siedzenie (łóżko jest niebieskie z granatowymi kwiatami)
9.III.2017
Na drewnianej półce leży brązowy miś
~ Co leży na półce ? - na misiu jest w szafce ; na półce jest miś
~ Jaki jest miś ? - zły ; czarny ; pomarańczowy ; brązowy miś, jest na półce
~ Gdzie leży miś ? - miś jest na półce
~ Jaka jest półka ? - półka jest ogromna ; leży brązowy miś na półce ; półka jest z fioletowego ; półka jest ksiazka ; Podpowiadam powtarzajac pierwszą część zdania "Na drewnianej półce" i słyszę - półce jest szafka, jest koloru brązowy ; półce jest drewniany
~ Co jest zrobione z drewna ? - z drewna jest drzewo ; brązowy jest miś ; Powtarzam "Na drewnianej półce" - z drewna zrobione jest półki
~ Co jest brązowe ? - brązowe jest drzewo ; brązowy miś jest pomarańczowy ; brązowy miś jest na półce ;
~ Co jest drewniane ? - drewniane jest półka
22.III.2017 r.
~ Co lubi Tosia ? Tosia łóżko; Tosia spać na podłodze; Tosia łóżko spać
~ Co lubi Tosia ? - spać ; Gdzie ? - na łóżku; na podłodze
~ Czyja jest ? - Tosia jest na łóżku; Tosia lubi na łóżku; na podłodze; czyja Tosia jest na łóżku; Tosia jest w łóżku; Tosia jest na podłodze; wygodne; Tosia jest wygodna; Tosia jest na łóżku; ... Dalsze powtarzanie pytania było bez sensu, ponieważ Łukasz nie wiedział
~ Co lubi robić Tosia na łóżku ? - Tosia na łóżku; Tosia lubi na łóżku spać
Kasia była nad morzem, a Paweł w Toruniu.
~ Gdzie był Paweł - Paweł w Toruniu
~ Gdzie była Kasia ? - Kasia była w domu; Kasia była w Toruniu; nad morzem a w Toruniu; Kasia była; Kasia w domu a Paweł w Toruniu; Kasia była w morzu, a w Toruniu; Kasia była a w Toruniu
~ Kto był w Toruniu ? - Kasia była a w Toruniu; Tosia była, w Toruniu była; w Toruniu była w Krakowie; w Toruniu była Kasia; w Toruniu była nad morzem;
~ Kto był nad morzem ? - nad morzem była w Toruniu; nad morzem była w Toruniu; ... - Łukasz powtarza uparcie, więc pytam (pokazując mapę) "A czy Toruń jest nad morzem", "Gdzie jest Toruń ?" -Łukasz odp. "nie to jest Polska"; Pytam dalej (pokazując na mapie) "Czy Toruń jest bad morzem ?" -odp. "Nie to jest Wrocław"
"Marcelina ślicznie ubrała lalkę"
- Co zrobiła Marcelina ? -ślicznie, ubrała lalkę; Jedno słowo -lalkę, ubrała tak; Co zrobiła -ubrała
- Kto ubrał lalkę ? -ślicznie, spodnie, sukienka, koszulka; Nie wymieniaj mi odzieży, ale chcę wiedzieć "kto ubrał lalkę ?" -Marcelina
- Co ubrała Marcelina ? -lalkę
- Jak ubrała lalkę ? -ślicznie
"Kamil szybko jeździ na rowerze, a Julka lubi powolne żółwie"
- Co robi Kamil ? -szybko, jeździ
- Na czym jeździ Kamil ? -na rowerze
- Jak jeździ Kamil ? -dysko, powolne, żółwie; Słuchaj dokładnie zdania -szybko
- Kto jeździ szybko -na rowerze, Kamil
- Kto lubi żółwie -wolno, jeździ, wolny, jeździ, wolnym, wolnym, Andzia; Tu nie ma Andzi -powolne, Julka
- Jakie są żółwie ? -powolnym
- Co jest powolne ? -żółwie
- Co robi Julka ? -jeździ, lubi