Pomoce, które sprawdziły się podczas pracy z Łukaszem. Wstępnie będę wymieniać wszystkie materiały, a z czasem postaram się ładnie poukładać :) (W sumie dopiero piszę, ale gdy mam zaczęte na stronie do dokończę. W innym przypadku temat zostanie zapomniany)
Stosowane i sprawdzone metody pracy
- Metoda Domana - globalne czytanie i dzięki tym ćwiczenieom prawdopodobnie odzyskaliśmy mowę
- Metoda Knillów -pomogła w wyćwiczeniu współpracy i naśladownictwa
- Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn - poprawa sprawności dziecka i współpracy, a dodatkowo forma zabawy i relaksu
- Metoda Dennisona
- Metoda Hollding -kontrowersyjna, ale nam pomagała w likwidowaniu zachowań agresywnych. Jest to spokojne przytrzymanie dziecka w celu całkowitego wyciszenia. Łukasz po zastosowaniu tej metody był wyciszony i chyba nawet nawiazywał kontakt wzrokowy.
- Metoda Behawioralna - chyba najważniejsza, bo umożliwiła postępy w rozwoju Łukasza i jest to zwyczajne nagradzanie i karanie przeróżnych zachowań
- Wchodzenie w świat dziecka polegające na wykorzystaniu Łukasza zainteresowań, czyli np. długimi godzinami wchodziłam i wychodziłam z namiotu dokładnie go zamykając tak jak chciał Łukasz. W starszym wieku podobna sytuacja z samochodem (Fiat Maluch). Również były to różnego rodzaju zabawy.
- zabawy z Integracji Sensorycznej, czyli różnego rodzaju huśtanie, katurlanie, chodzenie na czworaka, masaże, wąchanie np. olejków, zabawa ciastem, malowanie rękami, kąpiele w kisielu,
Książki, z których korzystaliśmy
- "Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych" -Margaret Lansing, Eric Schopler, Leslie Waters
- "W co się bawić z dziećmi ?" -piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka -Magda Bogdanowicz
- "Zabawy i ćwiczenia na cały rok" -Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska
- "Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka" -Lucyna Bzowska, Renata Kownacka, Maria Lorek, Anna Sowińska
- "Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię" -Mariola Jąder
- "Magiczne kółeczka" i "Magiczne kwadraty" -Dorota Dziamska
Książeczka z ćwiczeniami logopedycznymi, ale nie pamiętam tytułu
-
Książki i ćwiczenia na których pracowaliśmy
- Zestaw PUS i ksiązeczki o różnej tematyce
- Logico Primo i Piccolo -książeczki o różnej tematyce
- Zabawy z CzuCzu
- Krzyżówki Supełek na dzień 25.X.2017 r. mamy uzupełnione ....broszurek
- "Ćwiczenia grafomotoryczne cz.1 i cz. 2" -Ewa Gaweł (wyd. Impuls)
- "Symetryczne dyktanda graficzne" Robert Zelker (wyd. Harmonia)
- "Zwierzaki - figuraki" Zadania grafomotoryczne Anna Szczepańska (wyd. Harmonia)
- "W labiryntach przygód" Magda Śliwerska (wyd. Impuls)
- "Świat ucznia kl.1" Zeszyt do kaligrafii Barbara Mazur, Katarzyna Zagórska (wyd. Juka)
- "Świat ucznia kl.2" Ćwiczenia usprawniające czytanie i pisanie Aleksandra Kozyra, Anna Soból (wyd. Juka)
- "Maluję czytam i piszę" Joanna Tomczak (wyd. Impuls)
- "Elementarz" Język polski kl.1 Henryka Czerniawska, Jan Malczewski (wyd. Graf - Punkt)
-"Trzecio-teściki" Sprawdzian wiedzy i umiejętności dla uczniów 3 klasy szkoły podstawowej Iwona Orowiecka, Wojciech Stachyra (wyd. Zielona Sowa)
Pomoce na komputer
- Łukasz swoją pracę rozpoczynał od płyt "Sokrates 101" i "Sokrates 102"
- "Porusz umysł" Avaloon
- gry z ulubionych bajek np. "Bob Budowniczy", czy też cała seria z bajek Disneya
- Matlandia i GimPlus -GWO
- Matematyka na Wesoło EduROM -również cała kolekcja, którą Łukasz szybko pzrzerobił
Co jest najważniejsze podczas pracy
- spokój
- konsekwencja
- konkretne zrozumiałe zasady
- pewność siebie
- obserwacje dziecka w celu ustalenia możliwości i sposobu pracy
- notatki, które pokazują postępy, których często nie zauważamy w codziennej gonitwie
- współpraca Terapeutów, Nauczycieli i Rodziców
- dostosowane wymagania do możliwosci dziecka. Na początku lepiej zaniżyć w celu stopniowego poznania możliwości
- różnego rodzaju pochwały i nagrody -przybicie piąteczki, brawo, jakiś obrót dzieckiem, czyli coś co mu sprawia przyjemność. Dziecko może nie reagować, ale dzięki temu m.in. poznaje różne uczucia
- zawieszone różne prace dziecka tak aby je widziało m.in. w celu podkreślenia, że są ważne
- stopniowe i powolne angażowanie w przeróżne zajęcia będące na poziomie możliwosci dziecka
- nasza mowa dostosowana do poziomu dziecka na dany moment. Początkowo podczas ćwiczeń koncentrujemy się na pojedynczych słowach "daj, przynieś, pokaż, podaj, ..." i poznawanie rzeczowników
- zajęcia ruchowe i spacery
- przebywanie w różnych miejscach
- delikatne i umiejętne przełamywanie panicznego strachu przed różnymi przedmiotami np. odkurzaczem, inhalatorem, stołówką, ...
Od czego zaczynać ?
Według mojej oceny od rzeczy najważniejszych, czyli : współpraca, zaangażowanie, prawidłowa reakcja na proste polecenia "nie wolno, stój, chodź, daj, pokaż, siadaj, wstań, brawo, super, przybij piątkę"
- Brak współpracy i dziecko np. krzyczy i wyrywa się, ponieważ nie chce, więc proponuję na początek krótkie ćwiczenia np. Położyć na stole trzy przedmioty "lalka, miś, klocki" i ćwiczymy najważniejsze słowa "daj" lub "pokaż" (wybrać jedno z nich). Jeśli dziecko nie chce, to pomagamy w wykonaniu czynności i nagradzamy tym co dziecko lubi. Nagrodą może być również puszczenie dziecka po wykonaniu zadania. Przedmioty dodawać lub zmieniać dopiero po wyćwiczeniu prwidłowo wykonanych poleceń. Również ważne zabawy ruchowe .
- Brak rozumienia mowy
- zabawy logopedyczne m.in. wymawianie samogłosek
Mam nadzieję, że podane materiały przynajmniej w części pomogą lub zasugerują obranie właściwej drogi.
W moim odczuciu każda niepełnosprawność lub choroba zmienia na swój sposób nasze życie. Typowe dziecko autystyczne niesie ze sobą sporo utrudnień, ale w moim odczuciu bardzo zmienia myślnie rodzica.
Nad tematem myślałam już wcześniej, ale ostateczny pomysł i kierunek obrałam po tym jak pewna mama autystycznego chłopca napisała do mnie prośbę w kierunku podpowiedzi początkowej terapii więc podziękowania dla Ani.