http://dzieciom.pl/wp-content/uploads/2015/07/FDZzP_logo.jpg

Matematyka -zadania tekstowe

Zadania tekstowe są bardzo trudne dla osób mających problem ze zrozumieniem przeczytanej treści, ale również znakomitym ćwiczeniem rozumienia  mowy. Zadania tekstowe zawsze podpieramy konkretnymi obrazującymi sens zadania rysunkami, bo w innym przypadku rozwiązywanie byłoby bez sensu. Łukasz na dzień obecny ( maj 2015 r.) radzi sobie z prostą treścią, a najlepiej jeśli dotyczy ona codziennych sytuacji np. "Łukasz miał 10 cukierków. Mama zjadła 5 cukierków. Ile cukierków ma Łukasz ?"

Zrobienie zadania tekstowego zawsze wymagało dużej ilości tłumaczeń, a tym samym czasu. Niestety w tym przypadku robienie zadania za dziecko jest bezcelowe, bo to ono musi swój umysł uaktywnić do przemyślenia usłyszanego tekstu . Autysta ma bardzo duży problem z wyłączeniami i dotyczy to wszystkiego : myślenia, współpracy, wykonywanych czynności. Prawda jest taka, że jeśli delikatnie i w umiejętny sposób nie przymusimy go do współpracy to nic nie osiągniemy.

Aby zobrazować naszą pracę wrzucam sporą ilość materiału chcąc pokazać, że naprawdę zrobiliśmy sporą robotę i dzięki temu Łukasz osiągnął bardzo dużo, ale niestety tzw. "Triada autystyczna" nadal towarzyszy i coraz trudniej uwierzyć mi w teorie, że z autyzmu można wyleczyć .

W autyźmie Łukasza charakterystyczne jest to, że są tematy które zapamiętuje bez problemu, a z drugiej strony podstawy to co małe dziecko przyswaja w zupełnie spontaniczny i przypadkowy sposób nie da się nauczyć pomimo wieloletniego i wielokrotnego powtarzania. Gdyby to była np. sprawa uczulenia to problem musiałby dotyczyć całej edukacji . Również skupienie uwagi oceniam jako bardzo dobre pod warunkiem, że Łukasza  temat interesuje i go rozumie.  Zastanawia mnie fakt, że zarówno Łukasz jak i ja przyswajamy wiedzę w podobny sposób, więc czy to jest cecha autyzmu ? Czy po prostu nasza przypadłość plus w Łukasza przypadku autyzm ? Wspólne cechy to np. uczenie obrazowe, problem z przyswojeniem  wyrazów nie mających konkretnego znaczenia i o podobnym znaczeniu, brak rozumienia kawałów i przenośni, mocne logiczne myślenie, nie zapamiętywanie twarzy, słaby kontakt wzrokowy (aczkolwiek na dzień obecny Łukasza kontakt wzrokowy jest lepszy bo spontaniczny, a mój cały czas kontrolowany), umiejętne  wykonywanie różnych rysunków czy projektów (np. szyjąc Łukaszowi stroje w wyobraźni widziałam jak to będzie wyglądać) i wyobrażnia przestrzenna.

                                                                                                                         dodane 02.05.2015 Temat będzie uzupełniany

Filmik z pracą nad zadaniem tekstowym http://www.wedrujaczautyzmem.pl/content/matematyczne-zadania-tekstowe

 

 

Zdjęcie: 
Galeria: